تور مسافرتی نامی گشت

  • ۰
  • ۰
جاذبه های گردشگری مشهد

 

مشهد یکی از مهمترین قطب ‌های گردشگری در کشورمان ایران است که سالانه میزبان بیش از هزاران نفر از شهرهای مختلف است و نیز وجود حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌ های دیدنی، تاریخی و تفریحی متنوعی که در این شهر وجود دارد، این روزها به یکی از توریستی ‌ترین شهرهای ایران بدل شده که طرفدارارن خاص خودش را دارد . ضمنا این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده،‌ این روزها دومین شهر پهناور بعد از تهران محسوب می شود. جالب است بدانید که در دوران ‌های تاریخی گوناگونی به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعی عالی و حضور مشاهیر بزرگ در شهر مشهد همواره مورد توجه بوده و هست و ضمنا مشهد پایتخت معنوی ایران هم نامبرده می شود و اصلی ترین مکان مذهبی ایران، " حرم امام هشتم شیعیان " در این شهر قرار گرفته و علاوه ‌بر جنبه مذهبی و زیارتی این شهر در پیشرفت جاذبه های گردشگری نیز پیشرفت ‌های چشمگیر و قابل قبولی داشته است و دارای مجموعه ‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی بسیار عالی در طیف متنوعی است و می‌ تواند علاوه ‌بر سیاحت، شهری شگفت انگیز برای شما مسافران باشد.

 

مشهد یکی از مهمترین قطب ‌های گردشگری در کشورمان ایران است که سالانه میزبان بیش از هزاران نفر از شهرهای مختلف است و نیز حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌ های دیدنی، تاریخی و تفریحی متنوعی که در این شهر وجود دارد

 

بهترین جاهای دیدنی و تفریحی مشهد

شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) با نام پایتخت معنوی ایران در میان مسافران ایرانی به محبوبیت زیادی رسیده است و علاوه بر این مساجد تاریخی، آرامگاه ‌ها و مقبره‌های زیادی که در خود جای داده بعنوان جایگاه هنر و معماری اصیل اسلامی - ایرانی حرف های زیادی برای گفتن دارد. در این مقاله سعی کرده ایم برخی از جاهای دیدنی و تفرحی مشهد همراه با عکس را به شما علاقه مندان معرفی کنیم و از اصلی ترین آنها می ‌توان به مسجد گوهرشاد، مسجد شاه یا هفتاد و دو تن، مصلی طرق، آرامگاه پیر پالاندوز، آرامگاه شیخ نخودکی، گنبد خشتی، گنبد سبز و آرامگاه خواجه ربیع و ... اشاره نمود؛ در ضمن در ادامه به محبوب ترین مکان های گردشگری این شهر پرداخته ایم، همراه ما باشید.

 

حرم امام رضا (ع)

بی شک حرم مطهر امام رضا را میتوان به عنوان یکی از 6 مجموعه معماری - آرامگاهی ایران و با ارزش جهانی، مانند یک دایره ‌‌المعارف هنر اسلامی تجربیات اساتید معماری سبک ‌های گوناگون ساختمانی را در بر گرفته است که در حقیقت در هر دوره تاریخی به رغم تحولات سیاسی، ‌تغییرات زیاد و تکامل بنیادی و فضایی  منحصر به فرد در کالبد آن به وجود آمده است که شما را شگفت زده میکند. همچنین درست بعد از آن که پیکر مطهر حضرت رضا (ع) در کاخ حمید بن قحطبه طائی در اراضی سناباد به خاک سپرده شد، این مکان خیلی بیشتر مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و نیز آنچه امروزه این جایگاه معنوی را از دیگر مکان ها خاص و پربازدید تر کرده است، فضاهای معماری، رواق‌ ها، صحن‌‌ های متبرکه و تاسیسات عام‌ المنفعه علمی ‌ـ‌ فرهنگی آن می باشد که از دوران سامانیان تا عصر حاضر در آن بوجود آمده و به شکوه و عظمت این بنای مذهبی زیبا افزوده و ضمنا در این میان جغرافی نویسان و مورخان بسیاری از قرون مختلف اسلامی ابنیه آن را ستوده ‌و جزو منحصر به فردترین بناها نامبرده اند.

 

حرم امام رضا (ع)

 

مسجد گوهرشاد مشهد | Goharshad Mosque

مسجد گوهرشاد مسجدی بسیار زیبا درست در جنوب حرم امام رضا (ع) قرار دارد که توسط گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ بنا نهاده شده و نیز این مسجد به دلیل کاشی کاری های منحصر به فرد خود از شاهکارهای معماری دوره تیموری بشمار میرود و همچنین زیبایی های هنری معماری و قدمت تاریخی و بلند مسجد گوهرشاد و اینکه به یکی از اماکن دیدنی مشهد نزدیک به حرم قرار گرفته باعث شده است تا این مسجد بعنوان پربازدیدترین مسجد در ایران بدرخشد.

 

مسجد گوهرشاد مشهد

 

کوه سنگی | Kuh Sangi

کوه سنگی و یا به عبارتی دیگر " کوسنگی " نیز یکی از بزرگ ترین پارک های شهر مشهد شناخته می شود و همچنین این مجموعه تفریحی و علمی در خود 2 مورد از رشته کوه های بینالود را جای داده است. جالبه بدونید که از پارک کوه سنگی تا مشهد خیابانی بسیار سرسبز و جذاب قرار گرفته که معروف ترین خیابان این شهر بشمار می رود و نیز این محبوبیت و توجه به کوه سنگی از جاذبه های این شهر گویی از دوره های قدیم تا به امروز بوده، چرا که حتی می گویند که شاه عباس صفوی در این منطقه تاج گذاری کرده و پیشنهاد می کنیم در تور مشهد حتما زا آن دیدن کنید. در ادامه بهترین زمان برای سفر به کوه سنگی با توجه به آب و هوای شهر، فصول بهار و تابستان می باشد اما پاییز و زمستان کوه سنگی می تواند بسیار دیدنی شود. راستی! در منطقه کوه سنگی هتل های مناسب و ایده آلی وجود دارد که شما این امکان را دارید با رزرو هتل در مشهد از وب سایت نامی گشت هم در این منطقه و هم در هر مناطق دیگر این شهر، اقامتگاه خود را به راحتی بگذرانید.

 

کوه سنگی

 

مقبره تاریخی فردوسی | Tomb of Ferdowsi

مقبره فردوسی در لیست امروز ما بعنوان محبوب ترین مکان های توریستی قرار گرفته که به جرات می توان گفت نامش در بین با ارزش ترین دیدنی های شهر قرار دارد. این آرامگاه داستان های بیشماری را درست از زمانی که ساخته شده تا به امروز پشت سر گذاشته و نیز این آرامگاه در 20 کیلومتری شهر و در نزدیکی روستای پاژ (فاز) با 28 کیلومتر فاصله قرار گرفته و اینکه طرح ابتدایی این مقبره توسط " اندره گدار " ارائه شد ولی در نهایت با طرح " حسین لرزاده " به اتمام رسید و همچنین این مقبره با ارزش و جذاب از سه بخش مختلف تشکیل گردیده که قسمت تالار آن بعنوان زیباترین بخش های آن شناخته میشود و در ضمن محوطه اطراف این مقبره 6 هکتار برآورد شده و در محوطه مقبره یک کتابخانه و موزه قرار گرفته است. این مقبره تاریخی هم اکنون تبدیل به موزه شده و هر وقت از سال که به مشهد سفر کنید، برای بازدید از این موزه مناسب بوده و ساعت کاری آن هم از ساعت 9 صبح تا 17 عصر می باشد.

 

مقبره تاریخی فردوسی

 

هفت حوض، پارکی با 7 حوض طبیعی در مشهد

این پارک زیبا یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری در شهر مقدس مشهد بوده که در کوه های خلج جای خوش کرده است. پارک هفت حوض با شهر مشهد تنها 7 کیلومتر فاصله داشته که باید در حدود 2 کیلومتر آن را پیاده روی کنید و خود این کار برای شما بسیار هیجان انگیز است. همچنین این پارک را به این دلیل " هفت حوض " می نامند که در خود، 7 حوضچه کاملا طبیعی و جالب دارد که آب با جریان طبیعی در آن جریان داشته و نیز این حوضچه ها بر اثر فرسایش شیمیایی به وجود آمده اند. ضمنا اگر قصد دارید به پارک هفت حوض بروید، باید لباس و کفش مناسب کوهنوردی و طبیعت نوردی همراه داشته باشید و قبل از غروب آفتاب به شهر بازگردید.

 

پارک هفت حوض

 

پارک وکیل آباد | Vakilabad Garden

بوستان بسیار زیبا و بزرگ و 70 هکتاری مشهدی ها یعنی پارک وکیل آباد در اصل یک منطقه کاملا ییلاقی محسوب می شود که آبی که به آن سرازیر شده درست از قنات وکیل آباد سرچشمه گرفته است و اینکه زمین این پارک موقوفی حسن ملک بوده که امروزه در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته و در این پارک زیبا و خوش آب و هوا یک محوطه بسیار وسیع جهت بازی کودکان و همچنین یک باغ وحش هم قرار گرفته است.

 

پارک وکیل آباد

 

آبشار قره سو کلات

این آبشار حدود 159 کیلومتر از شهر مشهد فاصله داشته و با خودرو حدود 2:30 دقیقه برای رسیدن به این آبشار باید در نظر بگیرید.ضمنا برای رسیدن به این آبشار می توانید از مسیر بزرگراه قادری - بزرگراه بابانظر- خیابان کلات - خیابان کلات به درگز نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید که مسیر بسیار طولانی بوده ولی در طول مسیر کلی استراحتگاه های بین راهی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده نمایید، این آبشار در واقع در جنوب غربی روستای کلات نادری جای خوش کرده است.

 

غار دره آل

اگر در مسیر آبشار قره سو قرار گرفتید به دنبال جاذبه های گردشگری و بکر هستید، روستای آل و غار دره آل یکی از این جاذبه های توریستی جذاب می باشد که در نقشه گوگل مسیر دسترسی به این روستا کاملا مشخص نشده ولی نگران این موضوع نباشید؛ چرا که جاده کاملا آسفالت شده است و به راحتی با خودروی سواری می توانید به روستای آل بروید و از جاذبه ای شگفت انگیز با نام غار زیبای آل بازدید کنید. روستای آل خود یک جاذبه طبیعی تمام عیار با درختان و جویبارهای چشمنواز در مشهد بشمار می رود که به راحتی میتوانید ساعتی را در آنجا به استراحت بگذرانید و سپس به سمت غار یا آبشار قره سو در حرکت باشید.

 

غار دره آل

 

سرزمین موج های آبی مشهد

مجموعه فرهنگی ورزشی پارک آبی با عنوان سرزمین موجهای آبی در این شهر، بزرگترین پارک آبی خاورمیانه به لحاظ وسعت و از نظر سرپوشیده بودن و همچنین از حیث امکانات عالی در رده کامل ترین پارک های آبی دنیا محسوب می شود. این مجموعه با فراهم کردن محیطی امن و راحت در خصوص سلامت جسمی و در طول آن سلامت روان تمامی افراد جامعه می باشد و بی شک یکی از قطب های تفریحی کشورمان ایران و همچنین یکی از جاذبه های تفریحی شهر مشهد محسوب می گردد. همچنین بی مانند بودن این مجموعه باعث شده تا به تجربه ای دلچسب و به یادماندنی برای زائرین در نزدیکی بارگاه ملکوتی آقا علی بن موسی الرضا (ع) تبدیل شود.

 

سرزمین موج های آبی مشهد

 

طرقبه مشهد

در ابتدا جالب است بدانید که مشهد، ییلاقات خوش آب و هوای بسیاری را در خود جای داده ولی یکی از مشهورترین ییلاقات آن و یکی از جاهای تفریحی مشهد، طرقبه نام دارد که تنها 18 کیلومتر با مشهد فاصله داشته و دارای آب و هوای دلچسب، رودخانه ها، رستوران های متنوع، فروشگاه ‌های سوغات، باغات میوه، مکان ‌های عالی تفریحی و تاریخی مثل سد چالیدره، بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب این منطقه قرار گرفته اند که همگی از جمله دلایل این محبوبیت می باشد. ضمنا در کنار اینها باید به تجربه دیزی و ششلیک طرقبه را نیز اضافه کنیم و بدانید که اصلا نباید از خیر خورشت فسنجان و راه رفتن در کوچه پس کوچه های آن هم غافل شوید. توجه داشته باشید که نیمه‌ اول سال وقت بهتری برای رفتن به این ییلاق بوده، ضمنا پاییز زیبایی هم دارد، همچنین دیدن از روستای سرسبز نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله 10 کیلومتری آن را نیز در برنامه سفرتان بگنجانید که روستایی بسیار دوست داشتنی و دیدنی است.

 

طرقبه مشهد

  • ۹۹/۰۳/۲۵
  • ارسلان نامدار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی