تور مسافرتی نامی گشت

  • ۰
  • ۰
معرفی مشهد پایتخت معنوی ایران

 

مشهد شهری زیارتی و سیاحتی درست در شمال شرق کشور جای خوش کرده است و مهم ترین قطب گردشگری مذهبی کشورمان ایران و نیز دومین شهر مذهبی جهان نیز بشمار می رود و در اصل مشهد، یکی از مهمترین شهرهای گردشگری در کشور و پایتخت معنوی ایران از شهرهای مقدس جهان اسلام محسوب می شود و این شهر دارای جاذبه های توریستی و تفریحی متنوع و بسیار زیادی در زمینه های مذهبی، فرهنگی، تاریخی، طبیعی، تفریحی، درمانی و ورزشی است که شما را شیفته خواهد کرد؛ اغلب مسافران مشهد، به شوق زیارت امام رضا و لذت بردن از فضای معنوی این زیارتگاه این شهر را برای سفر انتخاب می کنند و همین موضوع باعث شده که این شهر به پایتخت معنوی ایران هم بدل شود. درست است که آرامگاه امام رضا (ع)، گنبد طلایی و گلدسته های طلایی اش بعنوان نگین درخشان گردشگری مشهد شناخته می شود، اما جاذبه ‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی قابل توجهی در این منطقه از ایران وجود دارد که در کنار فضای معنوی این آرامگاه، این منطقه را به یکی از محبوب ‌ترین و پرطرفدارترین نواحی گردشگری ایران تبدیل کرده و در ادامه از مجموعه آرامگاه امام رضا، دهکده توس و نیشابور می‌ توان به عنوان سه ضلع اصلی گردشگری مشهد نام برد، قصد داریم در ادامه مطلب اطلاعات مهم این شهر را در اختیارتان قرار بدهیم ، پس با ما همراه باشید.

 

مشهد شهری زیارتی و سیاحتی درست در شمال شرق کشور جای خوش کرده است و مهم ترین قطب گردشگری مذهبی کشورمان ایران و نیز دومین شهر مذهبی جهان نیز بشمار می رود

 

نقشه مشهد

نقشه-مشهد

 

تاریخچه شهر مشهد

واژه " مشهد " (جمع : مشاهد) به ‌معنی محل شهود و محل شهادت می باشد که به ‌باور شیعیان، علی بن موسی الرضا بعد از قتل به ‌دست " مأمون " خلیفه عباسی، در سال 203 ه‍. ق، در آرامگاه هارونی سناباد به ‌خاک سپرده شدند و از آن به بعد " سناباد نوغان " با ‌نام " مشهدالرضا " نامیده شد و کم‌ کم بر وسعت آن، به ‌ویژه در زمان شاه تهماسب صفوی، افزوده شد و بعده ها مردم توس (طوس) به مشهد کوچ کردند و با گذشت زمان نام مشهد بر این شهر انتخاب گردید و جالب است بدانید که شهر مشهد را با نام " قبله هفتم " نیز می شناسند.

 

تاریخچه-مشهد


لازم به ذکر است که مهمترین عاملی که در طول تاریخ و با گذشت زمان در شکل گرفتن محل سکونت فعلی مشهد تاثیرگذار بوده است، موقعیت طبیعی حوضه کشف رود و رودخانه اترک بوده که با در نظر گرفتن این عامل اساسی و مهم به عنوان امری به نسبت ثابت برای جذب جمعیت، می توان تاثیر عواملی اعم از تاریخی و سیاسی و اجتماعی و مذهبی را در دوره ‌های مختلف این شهر بررسی کنیم. در ادامه حوضه رودخانه کشف رود در تمامی دوره اسلامی و حتی در دوره قبل از اسلام از مناطق عمده سکونت در خراسان شمالی را شامل شده است. همچنین در دوره اسلامی اصلی ترین و پرجمعیت ترین سکونت گاه، حوضه کشف رود ولایت توس بوده است که مرکز آن شهر تابران نام داشته که به مرور زمان از اهمیت شهرهای تابران و نیشابور کم شده و آبادی های جدیدی با نامهای نوغان و سناباد پیشرفت کرده اند؛ مهم است اطلاع داشته باشید که سناباد در 2 کیلومتری نوغان قرار داشته است و کاخ حمید بن قحطبه طلائی والی خراسان که اکنون عمارت آستانه این شهر مقدس می باشد هر دو در میان باغ بزرگی در این دهکده قرار گرفته اند. در بهار سال 193 ه - ق درست زمانی که هارون با هدف سرکوب شورشی در سمرقند به نوغان رسید به بیماری خطرناکی مبتلا و سپس فوت نمود و قبل از مرگش وصیت نموده بود که بعد از مرگ وی را در باغ مجاور محل اقامتش دفن کنند؛ در ادامه مآمون جانشین هارون پبعد از گذشت چند سالی از خلافتش که گذشت در اثر طغیانی که علیه وی در عراق بوجود آمده بود به نیت اینکه توجهات شیعیان را به خود جلب نماید " حضرت رضا (ع) " را به ولایت عهدی نامزد کرد و امام رضا بعد از یک سال اقامت در مرو به سوی بغداد رهسپار شدند، وقتی به قریه نوغان رسیدند به منزل امیر سناباد رفته و در آنجا مسموم شدند و در سال  202  یا 203 ه-ق بعد از سه روز وفات کردند و پیکر مطهرشان در باغ حمید بن قحطبه در 1/5 کیلومتری قریه سناباد به خاک سپرده شدند ، ‌از همان دوران نقطه مذکور به نام مشهد الرضا و بعد به اختصار مشهد نام گرفت.

 

موقعیت جغرافیایی و جمعیت شهر مشهد

مشهد مقدس مرکز شهرستانی به همین اسم در استان پهناور خراسان رضوی از لحاظ موقعیتی در 59 دقیقه و 3 درجه تا 60 درجه و35 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 42 دقیقه تا 36 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی جای خوش کرده است و از شمال به شهرستان کلات، از شمال غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق به سرخس و تربت جام محدود می شود و نیز این شهر مذهبی در انتهای جنوبی دشت توس قرار گرفته و رشته کوه هزار مسجد در شمال شرقی و رشته کوه بینالود در غرب و جنوب غربی آن می باشد. شهر مشهد از آب و هوایی معتدل و متمایل به سرد و خشک با مقدار حرارت سالیانه 7/13 درجه برخوردار می باشد و نیز از سطح دریاهای آزاد 2/999 متر بلندتر است و ضمنا شهرستان مشهد دارای 4 بخش مرکزی، احمد آباد ، رضویه و طرقبه بوده و نیز 5 شهر به نام های مشهد ، ملک آباد ، رضویه، طرقبه، شاندیز و 13 دهستان را داراست.

 

موقعیت-جغرافیایی-مشهد


طبق سرشماری که در سال های اخیر بر روی این شهر انجام گرفته شده، این کلان شهر پرطرفدار حدود 3001184 نفر جمعیت را در خود جای داده است و البته به علت وجود  بارگاه مقدس امام هشتم (ع) این شهر هر ساله پذیرای  27 میلیون زائر ایرانی و 2 میلیون نفر زائر خارجی از سراسر دنیاست.

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مشهد

اگر عازم تور مشهد هستید مهم است از رسم و رسومات مختلف آن شهر اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید سفری معنوی و لذت بخشی را تجربه کنید، در ضمن اطلاع پیدا کردن از یک فرهنگ جدید و نو می تواند کشف تجربیات هیجان انگیزی را برای شما مسافران به ارمغان آورد. از آنجاییکه کشور ما سرشار از گویش ها و آداب و رسوم گوناگونی است که هر کدام نشانه ای از وجود یک فرهنگ بزرگ هستند و شما در هر بخش از کشور از شمال گرفته تا جنوب، شرق و غرب این امکان را دارید که شاهد فرهنگ ها و خرده فرهنگ های زیادی باشید که دانستن آن برایتان بسیار جالب توجه است. مشهد مقدس هم یکی از بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهرهای ایران می باشد که به لحاظ تاریخی بودنش فرهنگ بومی خاص خودش را داراست، خراسان رضوی محل زندگی اقوام گوناگونی بوده و هست که به رغم تفاوت های نژادی و فرهنگی اش، به واسطه رشته محکم و ارزشمندی از عوامل پایداری اعم از دین و ملیت با هم متحد می باشد و گرچه آنها در جمع خود به زبان و لهجه مادری شان با یکدیگر صحبت می کنند اما به آداب و رسوم نیاکان خویش عجیب  پایبند هستد، اما همواره از اینکه مسلمان و ایرانی هستند به خود افتخار می کنند و یکی از دلایل تنوع چشمگیر و جذاب ساکنان خراسان رضوی، کوچ اختیاری و یا اجباری به سرزمین وسیع و حاصلخیز می باشد و نیز در سفری از شمال به جنوب خراسان رضوی تنوع نژادی و گوناگونی گویش مردمان آن نواحی را به وضوح قابل مشاهده است؛ از جمله ویژگی های فرهنگی مردم خراسان رضوی، علاقه به موسیقی بومی است که در جشن ها و مراسم هایشان اجرا می شود.

 

تاریخچه-مشهد

 

جاذبه های گردشگری مشهد

معروف ترین شهر توریستی مذهبی کشورمان، بی شک مشهد است! پایتخت معنوی ایران قطعا یکی از مکان هایی است که نه تنها مقصد اصلی مسافران داخلی شناخته میشود، بلکه بسیاری از گردشگران خارجی که به کشور سفر میکنند نیز مشتاق دیدن جاذبه های تفریحی مشهد هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت مثلا مکان های مذهبی موجود در این مقصد : بارگاه امام رضا (ع) و خواجه اباصلت که یکی از یاران با وفای امام رضا است و بعد از آن مکانهای تجاری فرهنگی و تاریخی شامل بازار بزرگ مشهد و آرامگاه فردوسی بزرگ، طرقبه، شاندیز، زشک، روستای کنگ، نغندر، جاغرق، باغ‌ وحش و پارک جنگلی وکیل‌ آباد، ،پارک کوهسنگی، آبشار قره سو، دره اخلمد، فریزی، هفت حوض، چالیدره چشمه گیلاس و چشمه گراب، سد ارداک، آبشار ارتکند و ... بخش های از جاذبه های طبیعی مشهد بشمار می روند و همچنین این شهر پرجاذبه دارای صنایع و کارخانجات تولیدی گوناگونی بوده که برای مسافرین معمولا چرم مشهد که بهترین کیفیت را به مشتریان ارائه میدهد و مورد توجه قرار گرفته است. ضمنا از مکان های معروف تجاری نیز میتوان از : یاقو، زیست‌ خاور، کیان سنتر ، تابان ،مصلی، وصال، پروما، گوهرشاد، بازار رضا، آفتاب، شهر شب، بازار مرکزی، مجتمع تک، مجتمع تابان، رویال سنتر، الماس شرق قسطنطنیه، ونک نام برد.

 

جاذبه-های-مشهد

 

آب و هوای مشهد

مشهد دارای آب و هوای معتدل، سرد و خشک بوده که دارای زمستان‌ های سرد و مرطوب و تابستان ‌های گرم و خشک می باشد و نیز ارتفاع شهر از سطح دریا به طور میانگین 1050 متر است و بهترین زمان سفر به مشهد از این نظر فصل بهار می باشد؛ چرا که در این فصل، مشهد آب‌ و‌هوای بسیار مطبوع و دلچسبی دارد. مشهد تابستان‌ های گرم و خشکی را داراست و در این فصل میزان مسافران به اوج خود مشاهده می شود و میزان متوسط دمای هوا در فصل تابستان در این شهر 32 درجه سانتی‌ گراد است.

  • ۹۹/۰۳/۲۵
  • ارسلان نامدار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی