تور مسافرتی نامی گشت

  • ۰
  • ۰
معرفی آنتالیا توریستی ترین شهر ترکیه

 

شهر آنتالیا مرکز استان هم نام خود یعنی آنتالیاست و بعنوان هشتمین شهر پرطرفدار ترکیه این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است و این شهر درست در شمال خلیج آنتالیا و در جنوب غربی ترکیه قرار گرفته است و بزرگترین شهر این کشور در ساحل مدیترانه نامبرده می شود و نیز آنتالیا در دره ای ساحلی قرار گرفته که با رشته کوه های تاروس احاطه شده است ؛ آنتالیا یکی از محبوب ‌ترین شهرهای توریستی در ترکیه می باشد، شهری ساحلی که قسمت اعظمی از تاریخ و فرهنگ ترکیه را به زیبایی در خود جای داده و مهمتر جزو اولین سکونتگاه‌ های انسانی در کشور هم محسوب می شود. همین موضوع باعث شده است که دیدنی‌ های باستانی و تاریخی زیادی را در آن شاهد باشید؛ اما قبل از سفر با تور آنتالیا داشتن اطلاعات کافی درباره این شهر، تاریخچه، موقعیت و جاذبه های توریستی و موارد دیگر مسائل بسیار مهمی هستند که باید کسب کنید که در ادامه به این موضوعات می پردازیم. اما مهم است بدانید که آنتالیا بزرگترین تفرحیگاه ساحلی بین المللی ترکیه بوده که به طور متوسط سالانه پذیرای 12.5 میلیون گردشگر می باشد. در آنتالیا تعداد بسیار زیادی مسجد، کلیسا، حوزه علمیه، کاروانسرا و حمام ترکی و ... وجود دارد، مثلا کالیچی که در نزدیکی دیوارهای شهر قرار دارد قدیمی ترین بخش آنتالیا است و با کوچه های باریک و جذابش متشکل از خانه های تاریخی با حمام های ترکی سنتی و معماری یونان باستان شما را با فرهنگ مردم این شهر بیشتر آشنا می کند و همچنین سواحل کونیالتی و لارا از معروف و محبوبترین سواحل آنتالیا می باشد و گردشگران خارجی از مناطق بی داگلِری و ساکلیکنت برای ورزش های زمستانی نهایت لذت را می برند.

 

آنتالیا یکی از محبوب ‌ترین شهرهای توریستی در ترکیه می باشد، شهری ساحلی که قسمت اعظمی از تاریخ و فرهنگ ترکیه را به زیبایی در خود جای داده است

 

نقشه آنتالیا

نقشه آنتالیا

 

تاریخچه آنتالیا

در ابتدا بدانید که بقایای 40 هزار سال قبل در حفاری های انجام شده در آنتالیا بدست آمده است و این یعنی این شهر جزو اولین سکونت گاههای جهان می باشد و در ادامه از 2000 سال پیش از میلاد؛ آنتالیا به عنوان شهر شناخته می شده و محبوبیت خاصی هم داشته و به کشورهای مختلف اعم از: هیتیت، پامفیلیا، لیکییا، کیلیشیا خدمتگذاری می کرده و تحت حکومت فارس ها، اسکندر کبیر و پادشاهی پرگامون حکومت کرده است و جالبه که یکی از کلمات مورد استفاده برای آنتالیا و محیط اطراف آن در این دوره ها " پامفیلیا " بوده که به معنی  " بسیار بارور " می باشد و طبق اطلاعات بدست آمده آنتالیا، که به معنی " سرزمین آتالوس " بوده، در ادامه درست در قرن دوم پیش از میلاد با این نام در طول سلطنت پادشاهی پرگامون تاسیس گردید و با توجه به این داستان، پرگاموم پادشاه آتالوس به خدمت گزاران خود دستور داد که یک سرزمین بهشتی را پیدا کنند و تمام تلاششان را برای جستجو بگذارند؛ بر اساس این فرمان، تمامی خدمه های آن این منطقه را کشف کردند و آنتالیا را به عنوان حاصل خیزترین منطقه آناتولی به جهانیان معرفی کردند و بعدها این شهر در 77 سال قبل از میلاد به امپراتوری روم پیوست و در این دوره به پایگاه دریایی هم بدل شد . لازم به ذکر است که در طول دوره بیزانس نیز بعنوان مرکز کلیسای کاتولیک استفاده میشده است و این شهر دوران طلایی در قرن دوم و سوم را پشت سر گذاشته و در سال 1207 بصورت کامل تحت حکومت ترکیه درآمده است.

 

تاریخچه آنتالیا

 

موقعیت جغرافیایی و جمعیت آنتالیا

آنتالیا مرکز استان هم اسم خود یعنی آنتالیاست و همچنین هشتمین شهر محبوب ترکیه هم بوده  درست در شمال خلیج آنتالیا و در جنوب غربی ترکیه قرار دارد و بزرگترین شهر این کشور در ساحل مدیترانه محسوب می گردد و نیز آنتالیا در دره ای ساحلی قرار گرفته که با رشته کوه های تاروس محاصره شده و مساحت این شهر 1417 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسطش از سطح دریا 35 متر می باشد و اینکه این شهر از قسمت شمالی خود با بوردور، از قسمت شرقی با شهر سریک، از قسمت غربی با شهر کورکوتلی هم مرز است و از قسمت جنوب غربی خود با شهر کمر هم مرز میباشد و در ضمن دریای مدیترانه در جنوب آن قرار دارد. آنتالیا بزرگترین تفریحگاه ساحلی بین المللی ترکیه بوده و بر اساس آماری که در پایان سال 2017 میلادی به دست آمده، جمعیت شهر آنتالیا 2.364.396 نفر است و این جمعیت در 40 سال گذشته حدود 20 برابر شده و هر چند که در سال های اخیر جمعیت اکثر شهرهای ترکیه کمی کاهش یافته، ولی جمعیت آنتالیا رو به افزایش بوده دلیل این رشد رونق اقتصادی به خصوص در صنعت گردشگری می باشد.

 

موقعیت-جغرافیایی-آنتالیا

 

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آنتالیا

در صورتیکه قصد سفر به آنتالیا را دارید بهتر است در ابتدای امر به این موضوع توجه کنید که مردمان این مقصد چه فرهنگ ها و آداب و رسومی جالبی دارند، به همین منظور است که به شما پیشنهاد می کنیم که در این مطلب تا انتها ما را همراهی کنید تا سفر دلچسب تری به این مقصد رویایی داشته باشید. در ابتدا توصیه میکنیم که در آنتالیا از موزه ها و آثار تاریخی اش حتما بازدید کنید، چرا که این آثار، تاریخ ترکیه را برایتان بازگو می کند و البته با اینکه آنتالیا تا به الان تغییرات بسیار چشمگیری از همه نظر داشته اما رسومات و فرهنگ آنتالیای قدیم هنوز هم در این شهر به چشم می خورد و اینکه ترک ها، مخصوصا اهالی این شهر به زبان مادریشان بسیار علاقه مند بوده و احترام می گذارند، به همین علت با توریست هایی که می توانند به زبان ترکی صحبت کنند خیلی گرم تر و بهتر برخورد میکنند، بنابراین پیشنهاد میکنیم که قبل از سفرتان برخی از کلمه ها و اصطلاحات ترکی را یاد بگیرید.

 

فرهنگ-مردم-آنتالیا


در اینجا قصد داریم اطلاعات مهمی در اختیارتان بگذاریم مثلا اینکه نماد و سمبل آنتالیا پرتقال بوده و باغ های پرتقال بسیار زیادی را در این شهر مشاهده می کنید و یک نکته مهم و جالب اینکه در اکثر آثار تاریخی شهر نقاشی های پرتقال به وضوح دیده می شوند و در بخش ورودی مکان های عمومی آن، پرتقال های پلاستیکی و یا چوبی گذاشته اند و نظرتان را جلب خواهد کرد. در ادامه ترکیه ها از نظر آداب و رسوم شباهت چشمگیر و غیر قابل باوری به ما ایرانی ها دارند، همچنین برای موضوع ‌تجارت اگر علاقه مندید در مورد مردمان این شهر بیشتر بدانید، باید این مطلب را بگوییم که معاملات در آنجا هم مثل ما ایرانیها در آرامش کامل و بدون هیچ عجله ای انجام می شود و همچنین جالبه بدونید که این مردم هم مثل ایرانی ها، به شدت اهل تعارف هستند، برای مثال اگر موقع خرید کردن در بازار یا هر فروشگاهی، صاحب فروشگاه یا فروشنده از شما خواست که در خوردن چای همراه او شوید، تعجب نکنید، چون این تعارف یک رسم قدیمی و جالب در آنتالیا بشمار می رود و اگر درخواست آن شخص را نپذیرید، قطعا باعث ناراحتی او می شود چرا که این برخورد شما را به نوعی یک توهین تلقی می گردد.

 

جاذبه های گردشگری آنتالیا

آنتالیا یکی از پربازدیدترین شهرهای ترکیه این روزها جزو اولین انتخاب های مسافران ایرانی است و اغلب ایرانیان برای گذراندن تعطیلات این شهر را برای سفر انتخاب می کنند تا از تفریحات ساحلی آن بهترین بهره را برده و تجربیات متفاوت و جدید را کسب نمایند و در این مقصد تفریحاتی اعم از قدم زدن در سواحل، جنگل نوردی، آفرود، کشتی سواری و ... در آنتالیا محبوبیت بالایی دارند؛ اما با این حال دیدنی ها و جاذبه های آنتالیا بسیار زیادند که پیشنهاد می کنیم در سفرتان به این شهر از آن ها حتما دیدن کنید. شهر آنتالیا اماکن توریستی بسیاری را داراست مثلا از جاذبه های تاریخی و بناهای قدیمی شهر قدیم آنتالیا می توان به دروازه هاردیان، شهر تاریخی آسپندوس تا مساجد قدیمی مانند مسجد تکلی مهمت پاشا، مسجد تکلی مهمت پاشا، مسجد کسیک مینارت و ... اشاره نمود.

 

جاذبه-های-آنتالیا


لازم به ذکر است که در سواحل بی نظیر و شگفت انگیز برای شنا و تفریحات ساحلی همچون ساحل لارا، ساحل کنی ‌آلتی، ساحل چیرالی آنتالیا می توانید در طول سفر خود نهایت لذت را ببرید و در کنار اینها از غارهای مبهوت کننده آنتالیا مانند غار آلتین بشیک، غار داملاتاش، غار کوکین و پارکهای سرسبز و پردرخت مانند پارک کرالیوگلو، پارک آتاتورک، پارک یاووز اوزجان حتما دیدن کنید چرا که شما را شگفت زده می کنند. همچنین تفریحات هیجان انگیزی را در پارک های آبی آنتالیا مانند پارک آبی آکوا، پارک آبی ریکسوس پرمیوم تروی و پارک آبی ددمان حتما در برنامه سفرتان بگنجانید و با بازدید از موزهای مختلف مانند موزه باستان شناسی آنتالیا، موزه مینی سیتی، موزه و خانه آتاتورک و موزه سونا اینان کرک با تاریخ و فرهنگ مردم این شهر آشنا شوید.

 

جاذبه-های-آنتالیا

 

آب و هوای آنتالیا

آنتالیا به دلیل نزدیکی به بادهای سرد شمالی، دارای آب و هوای مدیترانه ای ویژه با تابستان های گرم و خشک و زمستان های نسبتا گرم و بارانی می باشد و نیز در این شهر حدود 300 روز از سال آفتابی بوده که بهترین زمان برای سفر به آنتالیا هم محسوب می شود، در فصل تابستان دمای آب دریا حدود 28 درجه سانتیگراد است و درجه حرارت هوا در ماه های جولای و اگوست (تیر تا شهریور) امکان دارد تا 40 درجه سانتیگراد هم افزایش یابد. همچنین نسیم دریا و وزش باد های شمال شرقی باعث شده تا تحمل گرمای هوا بسیار آسان تر بشود و به علت آب و هوای نسبتا معتدل و همچنین آفتابی بودن آن، در تمام طول سال از سرتاسر جهان مسافرانی به این مقصد سفر می کنند. البته این را هم بدانید که در تابستان ممکن است هوا بسیار گرم تر شود و برای برخی از مسافران تحمل گرمای زیاد امکان پذیر نباشد، میانگین دمای آب آنتالیا در این فصل، حدود 29 درجه سانتیگراد میشود که برای برخی افراد بیش از حد گرم و شرجی است و برای بسیاری نیز مناسب شنا کردن و تفریحات دریایی می باشد و رد ادامه فصل زمستان، فصل بارانی است و درجه حرارت هوا نیز هرگز به زیر 15 درجه سانتی گراد میرسد؛ بنابراین برای مسافرانی که علاقه ای به سفر در هوای بارانی را ندارند، پیشنهادش نمی کنیم که در این فصل که مرطوب ترین ماه های آنتالیا است به آن سفر کنند. به طور کلی سردترین ماه در آنتالیا، ژانویه و فوریه (دی ماه تا اسفندماه) بوده که میانگین دمای زمستان در کمترین و بیشترین میزان به ترتیب حدود 4 و 15 درجه سانتیگراد است و به طور کلی در ماهای مه، ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر، آب و هوای آنتالیا عالی با دمای معتدل و دلپذیر است و می توان به آنتالیا سفر کنید و به طور میانگین ماههای جولای و آگوست گرم ترین ماه های آنتالیا بشمار می روند و خشکی هوا در ماهای ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر دیده میشود و به طور میانگین گرم ترین ماه آگوست و سردترین ژانویه بوده و نیز ماه مه مرطوب ترین ماه سال در آنتالیا تخمین زده شده است، اگر از باران چندان خوشتان نمی آید، این ماه سال به آنتالیا سفر نکنید.

  • ۹۹/۰۳/۳۱
  • ارسلان نامدار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی